BTÜ Tedrisat Görevlisinden yer sarsıntısı fotoğraf sergisi

Bursa Beceri Üniversitesi (BTÜ) Öğretim Yardımcısı Alper Şiddetli, Kahramanmaraş depremlerinden etkilenen bölgede gerçekleştirilen hasar belirleme çalışmaları sırasında çektiği fotoğraflar ile sarsıntı farkındalık sergisi açtı.

Zelzele farkındalık ışık sergisi, 25 yıldır foto ile iç içe olan Alper Izdırap’in, sarsıntı bölgesinde çektiği 2 bin 500’ün üstünde kare arasından seçilerek oluşturuldu. Keskin; hasarlı binalardan taharri-kurtarma çalışmalarına, enkazlar arasındaki zatî eşyalardan, meyhane içre oluşuk dirim üçgenlerine, beis görmüş tahıl ambarlarından antik kalıntılara kadar çok sayıda foto çektiğini belirterek, işporta ile izleyicilerde depremle alay malay emanet farkındalığı uyandırmayı hedeflediğini dile getirdi. Türkiye Foto Sanatı Federasyonu (TFSF) delegesi olan ve halen Bursa Işık Sanatı Derneği (BUFSAD) başbuğ yardımcılığını örümcek Alper Biberli bir nice fotoğraf yarışmasında da yargıcılar kurulu namına görev aldı.

Kahramanmaraş merkezli depremlerin amil olduğu bina hasarlarını incelemek için BTÜ Rektörü Prof. Dr. Naci Çağlayan başkanlığında iki ekip; Hatay, İskenderun, Adana, Gaziantep, Kahramanmaraş Gölbaşı, Pazarcık, Türkoğlu, Adıyaman, Malatya ve Elbistan’dahi düz çalışmalarında bulundu. BTÜ öğretim üyelerinin bölgedeki araştırmalarını içeren “Kahramanmaraş Depremleri İnceleme ve Yorum Raporu” matbuat toplantısı ile kamuoyuna sunuldu. öğretim yardımcısı Alper Ateş’in bölgede çektiği karelerden oluşan hareket farkındalık foto sergisi, basın toplantısı ile eşzamanlı namına açıldı.

Arama kurtarma çalışmalarını ve ilk aşamada müstelzim evgin koordinasyon işlemlerini aksatmamak üzere depremden bire bir hafta sonra bölgeye derk ettiklerine değinen Biberli; Adana, İskenderun, Hatay, Gaziantep, Türkoğlu, Kahramanmaraş, Pazarcık, Gölbaşı ve Adıyaman’bile incelemelere katılarak fotoğraflar çektiğini söyledi. “Bölgeye gitmeden evvel, depremden etkilenen öğrencilerimizle kurduğum temaslar ve medyadan gördüklerimle pekâlâ ayrımsız ortamla karşılaşacağımı az çok oranlama edebiliyordum.” diyen Keskin, müzakere ettikleri tamlık diyar ve ilçelerde ayrımlı oranlarda hasarlar gözlemlediklerini ama alelhusus kent girişinden itibaren Hatay’de yıkımın boyutu karşısında etkilenmemenin ve biilaç hissetmemenin gibi olmadığını vurguladı. Zelzele bölgesinde fotoğraf çekmenin ayrımlı zorlukları olduğuna dahi dikkat çeken Kırıcı, “Depresyon alanları ve yıkıntılar beyninde fotoğrafa odaklanırken aynı yandan taharri-kurtarma ekiplerine bariyer olabilecek davranışlara diğer yandan olması muhtemel dümdar sarsıntılara dikkat etmeniz gerekiyor. Hayatlarının en dayanabilen sürecini faal depremzedeleri fotoğraflamak ise hususi tıpkısı duygunluk ile empati kurabilmeyi gerektiriyor.” dedi.

Bölgede 2 bin 500’ün üzerinde ışık çekti

Bölgede geçirdiği üç birlik ahit boyunca bina hasarları, kolonlar, kirişler, yapı elemanları üzere ustalık detaylarla alay malay 2 bin 500’ün üstünde foto çektiğini tamlayan Dokunaklı, Türkiye’nin sarsıntı riski taşıyan sair şehirlerinde yaşayanlarda farkındalık uyandıracak, yıkmacı etkiyi göstererek dersler alınmasını sağlayacak kareler çekmeye çalıştığını vurguladı. Dağ ayrıca muhtemel hareket anında nerelere sığınarak dirim üçgenlerinden faydalanabileceğimizi aynı gösteren fotoğraflar çekmeye çalıştığına dahi vurgu yaptı.

Lisans eğitimi sırasında başladığı foto çekmeye, çeyrek asrın üzerinde bir süredir bitmeme ettiğini tamlayan Izdırap, insanları tahakküm dönemlerinde fotoğraflamanın alıngan noktaları olduğuna değindi. “Toplumsal-dokümanter fotoğraflar çekerken depremzedelerin mağduriyetlerini aracısız yansıtan karelerden uzak durmaya çalıştım” diyen Keder, “Hatay ve Kahramanmaraş’ta iki ayrımlı enkazda kontrol-kurtarma çalışmalarını görüntüledim. Alelhusus Maraş’ta depremin sekizinci gününde, göçük altındaki yakınlarından haber almak için ekiplerle alay malay etkin depremzedelerin durumunu kazanmak ve bu ortamı görüntülemek fert açıdan yalın kat değildi. Fotoğraflarının çekilmesini istemeyenleri ya bile benim varlığımdan maraza duyduğunu anlaşılan edenleri kadrajıma almadım. Göçük alanlarındaki nesne ve eşyaların çekimlerinde ise belgesel fotoğrafçılık ilkeleri istikametinde, hiçbir şeye dokunmadan hemen uygun açıdan doğru kadrajlar oluşturarak çektim.” ifadelerini kullandı.

Fotoğrafları izleyenlerin hareket üzerine farkındalığı artıyorsa serginin amacına nail olacağını vurgulayan Alper Şiddetli; “Özellikle Bursa ve İstanbul özellikle atılmak için tüm riskli şehirlerimizde, coğrafyamızın bir doğa olayı olan faal depremlerle dirilik bilincine ulaşmamız gerekiyor. Yer Sarsıntısı öncesi muktezi tedbirleri ayrımsız zaman ilk kabul etmek, yer sarsıntısı sırası ve sonrasında yapılabilecekleri planlama farkındalığını arttırabilmek umuduyla Üniversitemizdeki süresi sonrasında sergimi BUFSAD çatısı altında ve devamında şehrimizin değişik galerilerinde halkımızla buluşturmak istiyorum. Sarsıntı bölgesinde incelemelerde kâin Bursa Beceri Üniversitesi ekibine beni bile davet fail ve farkındalık foto sergisi fikri ile bu çalışmanın gerçekleşmesini sağlayıcı Rektörümüz Prof. Dr. Naci Çağlayan’a teşekkür ediyorum.” şeklinde konuştu. – BURSA

Share: